Sander is 6 jaar en zit in groep 2. Het is een gezellig, praatgraag, beweeglijk jochie. Zijn ouders hebben hun handen vol aan hem, vooral omdat ze ook nog een peuter van 3 en een baby hebben. Ze vinden het soms best zwaar, maar ja, het is een jongen en die zijn nou eenmaal druk. De juf van groep 2 trekt rond kerst aan de bel: Sander heeft te veel moeite met stil zitten, luisteren, zijn taakjes maken. Zo kan hij niet naar groep 3 … Heeft hij misschien ADHD?

Lotte is 9 en zit in groep 6. Ze is een dromertje, zegt de juf. Maar in de klas geeft ze geen problemen. Haar ouders maken zich toch ongerust. Ze zien dat Lotte moeite heeft met huiswerk maken, ze vergeet het mee te nemen of is het kwijt. Haar broer Bas kon dat al veel beter op die leeftijd. En is het wel normaal dat een kind van 9 zich nog niet zelf kan aankleden? En dat ze elke keer haar spullen vergeet als ze naar de balletles gaat? Zou ze soms ADD hebben?

 

Op elke school zitten ze wel, de Sanders en de Lotte's. Hoe herkennen we ze en hoe zorg je er op school voor dat ook deze kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen? Op de volgende pagina's worden de kenmerken van AD(H)D besproken en staan er tips voor de leerkrachten.