Kinderen met AD(H)D zijn duidelijk anders dan andere kinderen. Zo vertonen deze kinderen hyperactiviteit, hebben moeite met de concentratie en zijn impulsief. Misschien heeft jouw kind al de diagnose AD(H)D of krijg je vaak te horen dat je kind zo druk is. Misschien heeft de leerkracht van je kind aangegeven dat jouw kind anders is dan de anderen, heeft hij vaak ongelukjes, vergeet zij vaak haar gymspullen of is van alles kwijt?

Deze website informeert je over AD(H)D. Wat is het? Hoe kan ik mijn kind zo goed mogelijk begeleiden? Is er iets aan te doen?

Eerste signalen

Het ene kind vertoont als baby al ander gedrag dan andere baby's.  Soms huilen ze veel en zijn onrustig en veel wakker. Andere kinderen ontwikkelen zich als baby 'normaal' en vertonen pas druk gedrag als peuter of kleuter.

De ene ouder had altijd al het gevoel dat er iets niet klopte met het kind; bij de andere ouder ontstond de twijfel pas tijdens de peuterperiode of nog later, op de basisschoolleeftijd of in het voortgezet onderwijs.

Is dit gedrag wel normaal?

Maar vroeg of laat vragen ouders van kinderen met AD(H)D: is dit gedrag wel normaal? Waarom klimt mijn kind steeds overal op en in, terwijl andere kinderen gewoon rustig spelen? Waarom vergeet mijn kind steeds haar schooltas, haar lunchtrommel en heeft ze 's morgens nog steeds moeite met het ochtendritueel?  En vooral: waarom helpt het niet als ik iets verbied?

School geeft de doorslag

Op school zit je kind in een klas met veel kinderen. Hierdoor kan de leerkracht het gedrag van je kind goed vergelijken met het gedrag van andere kinderen. Bij de signalering van AD(H)D hebben leerkrachten vaak een belangrijke rol. Het komt regelmatig voor dat zij de doorslag geven bij het verder zoeken naar hulp.